تالک آرایشی و استاندارد ایران

talc 9

تالک به طور طبیعی یک ماده معدنی بوده و ترکیبی از سیلیکات منیزیم، اکسیژن و هیدروژن است. تالک از کانی های مهم اسکارن های منیزیم‌دار است. و در دگرگونی ناحیه‌ای سنگ های مافیکی ، اولترامافیکی و دولومیت ها در دگرگونی ناحیه‌ای حرارتی پایین تا متوسط موجب تشکیل تالک شیست می‌شود که مهمترین منبع تالک به شمار می‌روند. بیشتر تالک دنیا از تالک شیست و سنگ های سرپانتینی شده بدست می‌آید.

موارد کاربرد تالک بهداشتی:

تالک مصارف بسیاری در صنایع آرایشی و بهداشتی ، صنایع غذایی مثل برنج و آدامس و تولید انواع قرص های دارویی دارد. تالک ماده تشکیل دهنده بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی است، از پودر بچه تا سایه چشم. پودر تالک ماده ای است که در خانه به وفور یافت می شود و برای مصارف آرایشی بهداشتی در سطح جهانی به طور وسیعی به فروش می رسد.

تالک (منیزیم سیلیکات) از سوی معاونت غذا و داروی ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان به عنوان ماده بی خطر شناخته شده است و در ایران نیز این ماده تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را داراست. گفتنی است استاندارد ملی ایران به شماره ۶۹۸ به موضوع “پودر تالک مورد مصرف در صنایع آرایشی و بهداشتی- ویژگی ها و روش های آزمون” می پردازد.