تالک در تولید ایزوگام و آسفالت

پودر تالک گرد سفید رنگ و نرمی است كه از آسياب یک سنگ معدنی به نام تالك بدست مي‌آيد که رنگ آن بصورت سفید روشن و جهت مصرف در صنایعی که رنگ تالک مهم نیست نظیر صنایع تولید عایق رطوبتی کاربرد دارد. استفاده از پودر تالک در تولید ایزوگام و آسفالت دلایل متعددی دارد که در ذیل به آن می­پردازیم:

  1. به منظور تثبیت کننده ایزوگام: از این ماده در شیره اصلی ایزوگام به عنوان یک ماده پایدار کننده و به منظور افزایش ایستایی لایه استفاده می‌گردد.
  2. به عنوان جدا کنند : با توجه به اینکه رول های ایزوگام قبل از اجرا توسط نصاب ایزوگام در انبارهای شرکت تولید کننده نگهداری می‌شود ذرات این پودر از بهم چسبیدن لایه‌های ایزوگام به دلیل گرمای ایجاد شده در فصل تابستان جلوگیری می‌کند.
  3. برای پایداری آسفالت: از پودر تالک بعنوان ماده تکمیلی کنار قیر اموسیون به منظور تثبیت آسفالت استفاده می‌گردد که عامل مهمی در افزایش دوام و پایداری در برابر شرایط جوی است. هنگامی که این کانی به مواد آسفالت اضافه می‌شود مانع از تجزیه قیر آن در برابر شرایط جوی نا مناسب می‌شود.

نکته مهم اینکه استفاده از پودر تالک در هنگام تولید ایزوگام الزامی می‌باشد اما بایستی با اندازه و دقت خاصی هنگام ترکیب در فرمول بندی شیره اصلی لحاظ گردد. همچنین کمبود پودر تالک باعث کاهش پایداری و افزایش میزان نرمی و استفاده زیاد پودر تالک باعث شکنندگی لایه می‌گردد.