تالک و موارد بهداشتی

از تالک در صنایعی مانند کاغذسازی، صنایع سرامیک، تولید روغن سر، تولید مواد چرب و روان کننده، صنایع غذائی، لوازم بهداشتی-آرایشی، کاربردهای داروئی و غیره استفاده می شود.
این پودر خواص لیز و چرب کنندگی دارد. این دانه های سفید معدنی روی پوست می لغزند و باعث ایجاد نرمی و لطافت آن می شوند.
تالک تعرق بیش از اندازه را می گیرد و از این پودر می توانید به عنوان یکی از بهترین چرب کننده ها و محافظ های طبیعی از ساییدگی پوست جلوگیری می کند.
لباس ها و الیاف مصنوعی باعث ایجاد التهاب و خارش پوست می شود برای تسکین پوست ملتهب می توانید از آن استفاده کند.
اگر پوست شما خشن،زبر و خشک است می توانید به پودر تالک اعتماد کنید. به خاطر اینکه پودر تالک خواص لیز و چرب کنندگی دارد.این دانه های سفید معدنی روی پوست می لغزند و باعث ایجاد نرمی و لطافت آن می شوند.
روش استفاده
در داروخانه ها کرمهای مرطوب کننده ای وجود دارد که بر پایه ی پودر تالک تهیه شده اند. می توانید هر روز مقداری از این کرم را روی مناطق خشک و خشن پوستتان بمالید.
پیشگیری از ایجاد تاول ها
معمولا تاول ها به دلیل ساییدگی مداوم روی پوست نیز به وجود می آیند. اگر یک دمل مزاحم روی پوست شما نیز خودنمایی میکند سراغ پودر تالک را بگیرید. پودر تالک رطوبت را به خود جذب می کند و جلوی تعریق بیش از اندازه را نیز می گیرد. این پودر به عنوان یکی از بهترین چرب کننده ها و محافظ های طبیعی از ساییدگی پوست جلوگیری می کند.
روش استفاده
مقداری پودر تالک را روی پوست مناطقی که معمولا مدام ساییده می شود بزنید. در این صورت پوست آن منطقه بدون تعریق و خشک می ماند و حساسیت و خارش آن نیز از بین می رود. توجه داشته باشید که خانم ها نباید این پودر را به مناطق تناسلی خود بزنند چون می تواند باعث ابتلا به سرطان رحم شود.
مقابله با التهاب و خارش
معمولا لباس های تنگ و الیاف مصنوعی به کار رفته در پارچه ی لباس ها باعث ایجاد التهاب و خارش پوست می شود. برای تسکین پوست های ملتهب نیز می توانید به تالک اعتماد کنید. از آنجایی که پودر تالک پوست را لیز می کند، می تواند از ساییده شدن، التهاب و خارش آن جلوگیری کند.
روش استفاده
مقداری پودر تالک غیر معطر را روی مناطقی از پوست که دچار التهاب و خارش شده است بزنید و تا بهبودی کامل هر چند بار که لازم باشد این کار را تکرار کنید.
تعریق بیش از حد تعطیل
هیچ چیز بدتر از تعریق بیش از حد، ایجاد هاله ی زیر بغل، پوست نمناک و بوی بد بدن نیست. با وجود اینکه تعریق یک عملکرد طبیعی بدن برای تنظیم دمای آن است اما گاهی همین تعریق به بدترین و عذاب آورترین مشکل دنیا تبدیل می شود. خوشبختانه این روزها محصولات متفاوتی برای مقابله با تعریق و بوی بد بدن تولید می شود. باید بدانید محصولاتی در بازار وجود دارد که حاوی پودر تالک بوده و شما را از شر این مشکلات نجات می دهند. به خاطر اینکه پودر تالک رطوبت را به خود جذب می کند و برای همین تعریق را کاهش می دهد.
روش استفاده
از دئودورانت هایی استفاده کنید که حاوی پودر تالک باشند. در این صورت هم میزان تعریق تان کاهش می یابد و هم از شر بوی بد بدن خلاص می شوید.

استفاده از پودر تالک برای بچه ها: درست یا نادرست؟
پیش از این برای بهبود و تسکین التهاب، سوزش و قرمزی پا و پوست نوزادان از پودر تالک استفاده می کردند. اما این روزها استفاده ی مستقیم این پودر روی پوست بچه ها توصیه نمی شود. به خاطر اینکه پودر تالک حاوی مواد و افزودنی های دیگری هم هست که گاهی باعث تشدید التهاب و سوزش پوست آنها می شود.
متخصصان توصیه میکنند به جای استفاده از پودر تالک از پمادهایی که حاوی این ماده ی معدنی هستند استفاده کنید. چون هم تاثیر بیشتری دارند و هم خطر آنها کمتر است.
توصیه متخصصان پوست و مو: پودر تالک باید در سطوحی از پوست به کار رود که کاملاً سالم و بدون خراشیدگی و زخم هستند و استفاده از آن در سطوح ملتهب یا زخمی ممکن است همراه خطر جذب این ماده به درون گردش خون و ایجاد عوارض جانبی باشد.
از پودر تالک برای دفع مورچه‌ها، از بین بردن صدای جیرجیر تخته‌ها، رفع لکه خون، جذب لکه روغن از روی فرش، از بین بردن لکه لباس و شل کردن گره‌ها در خانه استفاده کنید.
دیگر کاربرد های پودر تالک
1. دور کردن مورچه‌ها
از پودر تالک، همانی که در لوازم آرایشی و تهیه پودر بچه هم استفاده می‌شود، به عنوان یک ماده طبیعی موثر برای فراری دادن مورچه‌ها استفاده کنید. پودر را در قسمت‌های ورودی مانند اطراف درها و پنجره‌ها بپاشید وخیال خود را از عدم ورود مورچه‌ها راحت کنید.
2. از بین بردن صدای جیرجیر تخته‌ها
نگذارید صدای جیرجیر کفپوش‌های چوبی شما را آزار دهد. به عنوان راه‌حلی سریع، مقداری پودر تالک بین تخته‌هایی که جیرجیر می‌کنند، بریزید. در صورت از بین نرفتن صدا، آن را با مقداری موم مایع مخلوط و از سرنگ برای پاشیدن آن استفاده کنید.

3. رفع لکه‌های خون از روی پارچه
برای از بین بردن لکه‌های تازه خون از روی پارچه یا مبل، پودر تالک را با کمی آب به صورت خمیر درآورید و روی قسمت لک شده بمالید. بعد از خشک شدن روی آن را برس یا مسواک بزنید. می‌توانید در صورت نداشتن پودر تالک از آرد ذرت استفاده کنید.
4.جذب لکه روغن از روی فرش
لکه روغن جلوه فرش‌های نفیس را از بین می‌برد. با استفاده از این پودر و صبری که به خرج می‌دهید، لکه چربی را از بین ببرید. مقداری از پودر را روی فرش بپاشید و حداقل 6 ساعت صبر کنید تا روغن را جذب کند و بعد جاروبرقی بزنید.

5.از بین بردن لکه از روی لباس‌های پلی‌استر
در صورتی که بلوز یا تی‌شرت پلی‌استر مورد علاقه شما روغنی شده باشد، برای از بین بردن لکه‌های چربی، مقداری پودر تالک روی آن بریزید و با انگشت آن را بمالید. بعد از 24 ساعت به آرامی با یک مسواک کهنه از دست لکه‌ها خلاص شوید. در صورت لزوم این کار را تا از بین رفتن کامل لکه تکرار کنید.
6.شل کردن گره‌ها
به جای فشار آوردن به ناخن برای باز کردن گره بند کفش یا زنجیر طلا، کمی پودر تالک روی آن‌ها بریزید تا راحت باز شوند.