تحقیق در مورد فرآیند تولید تالک

هر محصول ویژگیها و مشخصات خاصی دارد که پیش از هر گونه بررسی فنی، مالی و اقتصادی طرح، لازم است این خصوصیات به درستی شناخته شوند. شناخت صحیحی از مشخصات و انواع مختلف محصول، بدون تردید، راهنمای مناسبی جهت تصمیم گیریهای لازم در انتخاب روش و عملیات تولید و محاسبات بعدی مورد نیاز خواهد بود. در این ارتباط یکی از موثرترین روشهای قابل استفاده، به کارگیری استانداردهای مدون ملی و جهانی هر یک از محصولات می باشد. علاوه بر این جهت بررسی بازار لازم است تا شماره تعرفه گمرکی ( نامگذاری بروکسل ) محصولات نیز مشخص گردد تا درباره روند واردات و صادرات محصول و مقررات آن شناخت لازم حاصل شود.
مقدمه :
تالک، سنگ صابون یا استاتیت از زمانهای پیش از تاریخ به عنوان مواد خام استفاده شده است. قالب های کنده کاری شده از سنگ صابون در عصر برنج و اوایل عصر آهن برای ریخته گری سلاحها و ابزار مورد استفاده قرار می گرفتند. در فرهنگهای مدیترانه ای دوران کلاسیک، کنده کاریهای سنگی از سنگ صابون ساخته شدند و تالک برای مداوای زخمها و در تولید پودرهای آرایشی استفاده می شد. در روم قدیم، زنان از مقادیر زیادی پودر و روژ استفاده می کردند. لغت قدیمی عربی تالک که به طبیعت روغنی این ماده اشاره دارد، این نام را به این ماده داده است. در ۱۵۵۰ ، کاترین دو مدی سی آن را به شکل تالک پودر شده و رنگ آمیزی شده توسط افزودن رنگدانه ها برای آرایش صورت رواج داد.
مواد خامی که از معدن استخراج می شوند، عموماً به صورت سنگ می با شند و به طور مستقیم نمی توان در صنایع از آن استفاده کرد . این محدودیت بدین دلیل وجود دارد که عملاً حجم زیاد سنگ ها کارآیی را به شدت کاهش داده و گاهی اوقات به عدم کارآیی منجر می شود . بنابراین سنگهای معدنی باید به صورت پودر درآید. به دلیل اینکه این پودرها محد وده بسیار وسیعی را شامل می گردند، موادی مانند باریت، بنتونیت، کربنات کلسیم، اکسید آهن، تالک، کائولن، فلدسپات، میکا، سیلیس، دولومیت، اکسید منگنز، فلورین و … را می توان در چنین واحدهایی به پودر تبدیل نمود . در این طرح به طور خاص فرآوری سنگ معدن تالک و تبدیل آن به پودر تالک مد نظر می باشد.
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
نام و کاربرد محصول
مواد خامی که از معدن استخراج می شوند عموماً به صورت سنگ می باشند و به طور مستقیم نمی توان در صنایع از آن استفاده کرد . این محدودیت بدین دلیل وجود دارد که عملاً حجم زیاد سنگ ها کارآیی را به شدت کاهش داده و گاهی اوقات عدم کارآیی را منجر می شود . بنابراین سنگهای معدنی باید به صورت پودر درآید که در این طرح تحت نام کلی پودرهای معدنی به آن پرداخته شده است. به دلیل اینکه این پودرها محدوده بسیار وسیعی را شامل می گردند، موادی مانند باریت، بنتونیت، کربنات کلسیم، اکسید آهن، تالک، کائولن، فلدسپات، میکا، سیلیس، دولومیت، اکسید منگنز، زغال و فلورین و ….. را می توان در چنین واحدهایی به پودر تبدیل نمود.
نام تالک از واژه ای قدیمی با منشاء نامعلوم، احتمالاً از واژه عربی طلق گرفته شده است . تالک از کانی های مهم اسکارنهای منیزیم دار است و در دگرگونی ناحیه ای سنگ های مافیکی، اولترامافیکی و دولومیت ها، در دگرگونی ناحیه ای حرارتی مت و سط تا پایین، موجب تشکیل تالک شیست می شود که مهمترین منبع تالک به شمار می روند. بیشتر تالک دنیا از تالک شیست و سنگ های سرپانتینی شده به دست می آید.
طبقه بندی محصول
با توجه به مصرف و انواع گسترده این محصول طبقه بندی های مختلفی وجود دارد که مهمترین این
طبقه بندیها عبارتند از:
• طبقه بندی از نظر درجه خلوص؛
• طبقه بندی از نظر نوع؛
• طبقه بندی از نظر مش.
مشخصات فنی محصول
مشخصات فنی انواع تالک:
– نوع اول :
که با درجه خلوص بالا و به ابعاد کمتر از ۳۲۵ مش و به اندازه ۵ تا ۵/۵ در مقیاس Hegman و با قطر متوسط دانه ها، حدود ۴ میکرون و درخشندگی ۸۷ تا ۹۰ به عنوان پرکننده در رنگ های با کیفیت بالا و رزینها به مصرف می رسد.
– نوع دوم :
تالک با ابعاد کمتر از ۳۲۵ مش و درجه ریزی ۴ در مقیاس Hegman را نگهداری و حفظ می نماید. قطر متوسط دانه ها، ۴ میکرون و درخشندگی آن ۵/۸۴ تا ۸۹ می باشد . این نوع تالک جهت مصارف پرکننده در رنگ، پلاستیک، رزین و لاستیک به مصرف می رسد . حدود ۴ درصد تولید، قابل مصرف در صنایع آرایشی است.
نوع سوم :
اندازه کمتر از ۳۲۵ مش با درجه ریزی ۶ در مقیاس Hegman قطر متوسط ابعاد ۲/۲ میکرون و درخشندگی ۹۰ تا ۵ ویسکوزیته و غلظت مواد خشک و مخفی در فرمول های پوشش مورد استفاده قرار می گیرد.
بسته بندی محصول
یکی از عوامل مهم در هر واحد صنعتی جهت بازاریابی، بسته بندی مناسب می باشد . در این واحد نیز برای بسته بندی از پاکت های کاغذی کرافت استفاده می کنند . بدین ترتیب که ابتدا پودرها در یک سیلو ذخیره شده و سپس توسط دستگاه کیسه پرکن این پودرها به درون کیسه های ۲۵ کیلوگرمی به ابعاد سانتی متر هدایت می شوند