پودر تالک و مصارف آن

تولید پودر تالک
تالک ، سیلیکات منیزیم آبدار است .این کانی در طبیعت بطور کلی در سنگ های دگرگونی یافت می شود. تالک معمولا به رنگ سبز ، سفید ، خاکستری ، قهوه ای و بی رنگ مشاهده می شود .تالک کانی ای نیمه شفاف با جلای مرواریدی است.این کانی نرم ترین کانی ای است که تا کنون شناخته شده است.درجه سختی آن 1 موس می باشد. این پودر قابلیت جذب رطوبت ، روغن ها و عطر ها را داشته و بعنوان روان ساز و نیز بعنوان ماده قابض در محصولات مورد استفاده برای پوست بکار می رود. از پودر تالک به عنوان مهمترین افزودنی برای پودر بچه ،پودر پا ، و پودر های مورد استفاده در محصولات آرایشی استفاده می شود.
تالک کانی مونوکلین با ساختمان تک صفحه ای می باشد واز این رو بسیار شبیه میکاها می باشد. تالک دارای رخ کامل بوده که در محل پیوستگی ضعیف بین صفحات ایجاد می شود صفحات تالک با اتصال واندروالس به هم پیوند دارند که اجازه می دهد به آسانی بر روی هم بلغزند. این موارد ذکر شده خاصیت نرمی فوق العاده تالک را موجب می شوند که به صورت چرب یا صابونی احساس می شود وآن را به عنوان روان ساز دماهای بالا ارزشمند می سازد.
مصارف تالک
مهمترین مصارف تالک بدین صورت می باشد : 1- کاغذ سازی 42 درصد 2- تولید پلاستیک 9.2 درصد 3- صنایع تولید سرامیک 21 درصد 4- صنعت رنگ سازی 8.5 درصد 5- پوشش بام 5.4 درصد 6- صنایع دارویی 2 درصد 7- لوازم بهداشتی و ضد عرق 2 درصد 8- تولید لاستیک ، خوراک دام ، کنترل آلودگی ، پولیش و کشاورزی از دیگر کاربرد های تالک می باشد.
صنعت کاغذ سازی
از تالک در سه مرحله در ساخت کاغذ می توان استفاده کرد پرکننده ، کنترل نا همواری ها و روکش کاغذ.بخش اعظم تولید تالک جهان در صنعت کاغذ سازی به عنوان پر کننده استفاده می شود . تالک با ساختار ریز به خمیره کاغذ اضافه می شود تا به عنوان پر کننده استفاده شود .هنگامی که خمیره به صفحات نازک پیچیده می شود تالک پرکننده فضای بین صفحات الیاف خمیره موجب سطح صاف تر کاغذ می شود تالک و دیگر مواد پر کننده موجب بهبود ماتی ، روشنی وسفیدی کاغذ می شود.تالک همچنین می تواند قدرت جذب جوهر رادر کاغذ بهبود بخشد.
صنعت پلاستیک
در صنعت پلاستیک نیز از تالک به عنوان پر کننده استفاده می کنند.شکل صفحه ای ذرات تالک می تواند موجب افزایش سختی تولیداتی همچون پلی پروپیلن ، وینیل ، پلی اتیلن ، نایلون و پلی استر شود . همچنین می تواند باعث افزایش مقاومت گرمایی این محصولات شده و انقباض آنها را کاهش می دهد . به دلیل سختی بسیار پایین تالک موجود در پلاستیک، در هنگام در آوردن آن از قالب ساییدگی کمتری نسبت به دیگر مواد مشابه ایجاد می کند.
صنعت سرامیک
استفاده از تالک در صنایع سرامیک موجب افزایش استحکام محصول نهایی می شود . تالک به دلیل دارا بودن ضریب انبساط و انقباض مناسب و ضریب پخش خوب و ارزانی قیمت در انواع سرامیک ها استفاده می شود.
صنعت رنگ سازی
امروزه تالک با اکسید تیتان رقابت می کند و به عنوان پر کننده رنگ در صنعت رنگ سازی استفاده می شود خواص مهم تالک مانند نرمی ، ضریب پخش خوب ، خنثی بودن در مقابل محلولها و وزن مخصوص کم می باشد در ضمن سختی پایین تالک باعث کاهش آسیب ناشی از ساییدگی روی افشانک پاشنده ها و دیگر ابزارهای رنگ کاری می شود.
لوازم آرایشی
تالک در لوازم آرایشی و ضد عرق به عنوان ماده اصلی مورد استفاده قرار می گیرد .صفحات بسیار ریز پودر تالک به آسانی به پوست می چسبد وبه راحتی نیز شستشو می شود . نرمی تالک باعث می شود تا بدون ایجاد خراش بروی پوست قرار بگیرد و پاک شود.تالک قابلیت جذب چربی وعرق پوست انسان را دارد .