ماده معدنی تالک

سیلیکات منیزیم آبدار یک ماده معدنی با فرمول  شیمیایی Mg3Si4O10 (OH) 2 است. اگر چه تالک با این فرمول شیمیایی شناخته شده است اما گاهی مقادیر کمی از Al  Ti  Si ،Fe ، Mn یا Ca  می توانند جایگزین منیزیم شود.

هنگامی که مقادیر زیادی آهن جایگزین منیزیم شود ، این ماده معدنی به عنوان مینسوتوئیت شناخته می شود. و اگر آلومینیوم جایگزین شود به نام پیروفیلیت شناخته می شود.

تالک نرم ترین ماده ی معدنی شناخته شده است. این ماده در محصولات صنعتی و محصولات آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد. عمده ترین کاربرد این ماده به صورت پودر تالک است. این پودر به دلیل خاصیت جذب رطوبت بالا و فراهم نمودن خاصیت روغنی به طور همزمان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بیش از یک قرن است که مصرف کنندگان از تالک پزشکی برای خشک کردن، محافظت و معطر سازی پوست و از تالک صنعتی در ساخت چرم ، لاستیک ، کاغذ ، پارچه ،کاغذ،رنگ، کاشی و سرامیک استفاده می نمایند.  این ماده از حدود 5 قرن پیش تا کنون مورد استفاده قرار می گیرد. در چین و مصر باستان برای سفید سازی پوست از مخلوط آن با چند ماده ی معدنی دیگر از جمله، ذرت ، کائولین و… استفاده می گردید. امروزه اما تالک توانسته است جای پای خود را در صنایع گوناگون باز کند.